tisdag 29 december 2009

När ska vi ange varandra?

Sitter hemma vid köksbordet och jobbar och har precis ätit lutfiskrester till lunch. Varje jul bjuder vi släkten på lutfiskmiddag, men eftersom få av släktmedlemmarna gillar lutfisk, och hellre äter skinka och prinskorv, blir det alltid en massa fisk över. Man kan ju tycka att jag genom åren borde lärt mig att inte laga så mycket lutfisk och satsa mer på skinka och korv, men eftersom jag själv gillar lutfisken och gärna äter resterna av den, så fortsätter jag med att tillaga överdrivet stora mängder.

Mellan tuggorna läser jag idag en ledare i Aftonbladet som handlar om barnsexturim och som uppmanar turister i bl a Thailand att polisanmäla sexturister. Ett bra initiativ, tycker jag. Med hjälp av datorer, mobiltelefoner och Internet är det inte så svårt att göra det, på plats. Fast jag kan inte låta bli att fundera på var gränserna får för vad vi ska anmäla varandra för. Barnsexturister ska självfallet anmälas, men hur är det med andra brott? Ska vi anmäla grannen som betalar snickaren svart när hon eller han bygger om sin altan? Ska jag ange kompisen som köper öl åt sin sextonåring?

Själv polisanmäler jag inte vänner eller grannar som gör något av det. Jag tror vi skulle skapa ett rätt så otrevligt samhälle om vi skulle börja ange varandra för sådant. Dessutom skulle jag väl själv bli anmäld för något, för inte är jag perfekt. Borde jag vara det förresten? Som fritidspolitiker?

Som alltid handlar det dock om var gränsena går. Vad gör jag om grannen köper öl till sin elvaåring?

Inga kommentarer: