måndag 15 juni 2009

Sällskap när du äter

På kommunfullmäktiges möte i torsdags pratade vi mat. En grupp politiker har, efter att ha pratat med människor som bor i Lerum, föreslagit ett antal kvalitetsnivåer när det gäller mat, dvs vad man ska kunna förvänta sig av maten om man t ex bor på ett äldreboende eller går på en skola i kommunen. Bra, tycker jag, att matfrågan lyfts, för den är viktig. Inte minst i äldreomsorgen. Nyttig och god man håller oss friskare och piggare längre och kan vara en källa till stor glädje. Det verkar det som att samtliga politiska partier är överens om.

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet pratade under fullmäktigemötet om att ingen ska behöva äta ensam (om man inte vill). Det kan t ex betyda att man ska få hjälp att ta sig till en matsal, t ex Parasollen i Gråbo, för att kunna äta tillsammans med andra. Eller att det finns personal som har tid att stanna medan jag äter min lunch. Bra förslag, tycker jag.

Sällskap när du äter - så tycker jag med.

Inga kommentarer: