torsdag 8 oktober 2009

Utmana dig själv


Här är en text som jag skrivit för ett annat sammanhang, men eftersom innehållet är rätt så allmängiltligt, får den vara med här också. // Lill
Om en chef säger att hon eller han vill ha feedback på sitt ledarskap, vill veta vad medarbetarna tycker helt enkelt, så tror jag att det är precis vad hon eller han vill ha, det måste man väl utgå ifrån, annars blir det väldigt konstigt tycker jag, om man ska gå runt och tänka att chefen har en dold agenda eller att chefen inte menar vad chefen säger? Tillvaron på jobbet blir onödigt komplicerad med den inställningen.

Jag frågar eftersom igår kväll, under ett yogapass, krigarposition ett eller två (jag är nybörjare och kan inte hålla isär alla positionerna), väste min granne, som också var med på passet, att hon är så trött på alla chefer som säger att de vill veta vad medarbetarna tycker om deras ledarskap, när de i själva verket inte alls är intresserade, de vill åtminstone inte höra något som är mindre bra och något som de i så fall skulle behöva göra något åt. Ok, väste jag tillbaka samtidigt som vår instruktör sa att vi skulle gå lägre i positionen, utmana oss själva (det verkar vara alla instruktörers favorituppmaning – utmana er själva), vad sa du till henne? Min granne verkade ju onekligen frustrerad och måste ha dragit igång något rejält i sitt samtal med sin chef.

Ingenting, sa grannen, jag sa ingenting, för jag vet att hon inte vill höra vad jag tycker, hon säger bara att hon vill det, för hon har varit på kurs och lärt sig att man ska säga så. Och jag är helt slut efter mitt samtal med chefen, fortsatte grannen, det är därför jag måste gå på yoga och slappna av och få lite energi och utmaning.

Här har vi alltså en chef som inte får den feedback hon vill ha, fast hon säger att hon vill ha den, och som därför inte kan göra något åt det som hennes medarbetare vill att hon ska göra något åt. Så har vi en trött granne, som blir frustrerad av att hålla inne med sina åsikter. Så dumt. Till vilken nytta? För någon funktion fyller säkert min grannes beteende, vi människor handlar alltid logiskt utifrån hur vi uppfattar en situation. Bortsett från att jag har svårt för att människor inte säger vad de tycker, i synnerhet när de blir uppmanade att göra det, undrar jag vad vinsten finns i det här, och för vem?

Inga kommentarer: