fredag 13 november 2009

Varför tycker ni att andra föräldrar ska ta hand om era barn?

Jag sitter i styrelsen för Lekstorps IF. Det innebär då och då lite arbete, ideellt arbete naturligtvis, men jag säger inget om det, och jag tillhör definitivt inte dem som lägger ner mest tid. För dels är det roligt och dels har min son spelat fotboll i många år och haft och har så mycket glädje av det. Han har genom åren haft ett antal engagerade tränare, som lagt flera kvällar i veckan på träningen, hur många helger som helst och ett antal semesterveckor på att vara med min son och hans lagkamrater. Utan att få betalt, bara för att de gillar fotboll och för att de tycker att det är viktigt att det finns en idrottsförening i Gråbo.

Så här ser det ut i alla idrottsföreningar. Ledare, styrelser och föräldrar som delar med sig av sin tid, år ut och år in.
Men så finns de andra. De där föräldrarna som aldrig är nöjda, de som tycker att medlemsavgiften är för hög eller att det är för jobbigt att stå i klubbens café eller att det är för jobbigt att köra till matcherna, för jobbigt att sälja några Bingo-lotter i affären. De föräldrar som alltid har mer att göra än andra, alltid mindre tid än andra att dela med sig av.
De föräldrarna börjar jag tröttna på och tappa tålamodet med. Vad tror ni egentligen? Att ledarna får betalt? Att klubben har gott om pengar?
Gnällföräldrarna är dessbättre inte så många, de flesta föräldrar gnäller inte, men gnällföräldrarna verkar bli fler och fler, och styrelsen, tränare och andra föräldrar behöver lägga allt mer tid på dem.


Det finns föräldrar som inte har någon möjlighet att delta i klubbens aktiviteter, jag menar som faktiskt inte har någon möjlighet. Men det är inte dem jag pratar om. Jag pratar om dem som har precis lika mycket, eller lika lite, som alla andra. Jag undrar bara: Varför tycker ni att andra föräldrar ska ta hand om era barn - medan ni ägnar er åt sådant som andra inte får tid till, eftersom de tar hand om era barn?

Inga kommentarer: