tisdag 15 december 2009

Är inte det lite konstigt?

I går kväll låg jag parkerad i soffan. Teven på, datorn på magen, tidningar och böcker på golvet nedanför - informationskonsumtion med andra ord. På teven visades någon slags gala där vardagshjältar fick pris för det de gjort. Och handlade verkligen om hjältar och jag applåderar gärna vardagshjältar och gråter en skvätt och det gjorde jag också.

Fast det var en sak jag tyckte var konsigt. Och det handlar om det pris som gavs till en sjuksköterska som i många år arbetat med att ge vård till papperslösa flyktingar. Inte priset i sig, nej - det klart att hon ska ha ett pris, hon är definitivt en hjälte. Men priset delades ut av integrationsminister Nyamko Sambuni. Är inte det lite konstigt? Jag menar att en minister delar ut ett pris till en person som hjälper människor som är i Sverige illegalt. Eller är det bara jag som tänker för snävt här?

Inga kommentarer: