torsdag 10 december 2009

Nej, nej, nej till frivilliga avgifter i skolan

Om jag har fattat det hela rätt så föreslår Alliansen, i den nya skollagen som snart ska presenteras, att skolorna ska få rätt att ta ut frivilliga avgifter från föräldrarna, till skolresor och sådant.

Det tycker jag är ett dåligt förslag. Skolan ska inte kosta. Jag vet inte hur många föräldrar jag träffade, när jag jobbade som rektor, som var förtvivlade bara över vad maten de skickade med i sina barns matsäckar kostade. Har man fler barn och skolan regelbundet är i väg på utflykter, långpromenader och annat, blir det en hel del. Helt i onödan för övrigt eftersom det går att beställa utflyktsmat från "bamba". De föräldrarna lär inte bli gladare över att skolan ordnar skolresor och annat som kostar pengar.

Barnens skolgång ska inte kosta. Och "frivilliga" avgifter, dvs att de föräldrar som vill, betalar - hur dumt är inte det? Snacka om att peka ut barn.

När jag gick i amerikansk skola fungerade det så att de som hade råd betalade för maten i serveringen. De som inte hade råd fick lunchkuponger. Och ja, alla hade fullständig koll på vilka som betalade och vilka som hade kuponger. Så vill jag inte ha det.

Inga kommentarer: