måndag 7 december 2009

Rörigt om företagares sjuklön

Sedan ett och ett halvt år tillbaka är jag företagare, tillsammans med ytterligare en person har jag ett litet bolag. Vi jobbar på, har roligt tillsammans och tjänar pengar på det vi gör så jag klagar inte, vi hjälper ju dessutom till med att hålla ett antal andra företag igång, eftersom vi köper tjänster från dem, eftersom vi varken har tid eller kompetens att göra allt själva.

Med det här sagt vill jag ändå säga att det finns en sak som är lite underligt och det är det att jag inte har råd att vara sjuk, eftersom det är de pengar jag tjänar som ska betala min sjuklön. Och tjänar jag inga pengar, eftersom jag är sjuk, så finns det det ju inga pengar att betala min sjuklön med. Det i sig är inte konstigt, det konstiga är att jag, eller mitt bolag, betalar arbetsgivaravgifter som vilket företag som helst, som bl a ska täcka min sjuklön. Avgifter som jag inte har någon glädje av eftersom jag ändå inte har råd att vara sjuk.

Hm, jag märker att det här blir rena Kurt Olsson-röran, men jag hoppas att det är begripligt. Vad jag vill ha sagt är att det väldigt konstigt att småföretagare ska betala samma avgifter som storföretagare eller som offentliga arbetsgivare gör. Vi har ju ändå inte råd att vara sjuka. För sjukdom innebär att man inte kan jobba och jobbar man inte så tjänar bolaget inga pengar och då får man stänga företaget.

Jag hoppas att jag inte får den där svininfluensan.

PS. Att det är så här tror jag beror på att det är relativt få småföretagare som är politiker. Och anledningen till att så få småföretagare är politiker är naturligtvis att de flesta småföretagare inte har råd att delta i det politiska livet. Småföretagare måste jobba, de kan inte betala sig själva ersättning för att vara lediga från jobbet och gå på kommunstyrelsemöten eller nämndmöten eller vad nu saken gäller.

Inga kommentarer: