lördag 13 februari 2010

Alla föräldrar påverkar sina barn

I förmiddags fick jag och sonen besök av en radiojournalist. Hon ville prata med sonen om hur det är att vara barn i en politikerfamilj och med mig om hur jag tror att mitt politiska engagemang och mina politiska åsikter har påverkat mina barn.

En av frågorna jag fick handlade om det finns en gräns för hur mycket man som förälder har rätt att påverka sina barn när det gäller politiska åsikter. Jag sa att jag aldrig funderat på det, men att man väl som förälder alltid påverkar sina barn. En del föräldrar tar med sina barn till kyrkan och jag antar att det påverkar dem. Andra föräldrar tar med sina barn ut i skogen och plockar svamp och det klart att barnen påverkas av det. Även de föräldrar som inte gör något särskilt, påverkar självfallet också sina barn. Det fiffiga är väl att man inte vet på vilket sätt man påverkar dem. Min son tvingas visserligen att prata politik med mig, men inte sjutton är han folkpartist!

Inga kommentarer: