fredag 5 februari 2010

De får gärna se mig naken

På sista tiden har det tydligen satts upp ett antal röntgenkameror på diverse flygplatser runt om i världen, dock ej i Sverige. För att på ett enkelt sätt kunna se om någon försöker ta med sig något man helst inte ska ta med sig ombord på ett flygplan. Röntgenkameran fungerar som vanligt, den ser rätt igenom allt, och den ser därför även sådant som en person möjligen förvarar inne i kroppen.

Jag har vid några tillfällen diskuterat den här typen av kamera med ett gäng politiker, vi har pratat om dem ur ett slags integritetsperspektiv. Det vill säga de andra har pratat om dem utifrån den aspekten.

För mig handlar det inte om integritet, inte först och främst. För mig handlar det om säkerhet. Och om man på ett enkelt sätt kan kontrollera vad folk har i fickorna, och möjligen i magen eller på andra ställen i kroppen, så tycker jag att det låter alldeles utmärkt. Jag tycker inte att min integritet kränks för att säkerhetspersonalen ser mig naken. För övrigt är det knappt det de gör, det går liksom inte att urskilja vem det är på bilden, som är suddig och korning som röntgenbilder brukar vara.

Fotografera mig gärna. Det vore väl ett väldigt enkelt sätt att öka flygsäkerheten. Så tycker jag. Och nu får du gärna säga vad du tycker.

PS. Dessutom får du gärna delta i min lilla enkät till höger. Det är en liten testenkät för att se om ni är intresserade av att besvara frågor. Men.... nej, det verkar ni inte vara.

Inga kommentarer: