måndag 8 februari 2010

Det beror på vem man frågar, sa pappa

Under några år när jag var liten, i slutet på sextiotalet - början på sjuttiotalet, fick jag följa med mina föräldrar i ett antal demonstrationståg. Jag minns att jag efter ett av dem, jag tror det var på första maj, frågade min pappa hur många som gått i tåget. "Det beror på vem du frågar", sa han. "I Aftonbladet kommer det att stå ett visst antal och i Expressen kommer det att stå att det var betydligt färre." Som liten tyckte jag naturligtvis att det var ett väldigt konstigt svar. Som "stor" tycker jag däremot inte att det är särskilt underligt. Människor ser och uppfattar det människor vill se och uppfatta.

I går kväll halvsåg jag på tv-programmet Agenda. Justitieminister Beactrice Ask och fd justitieminister Thomas Bodström var i studion. De skulle kommentera Leif GW Perssons utredning av polisen i Dalarna, som inte skött sitt jobb, vilket fått fasansfulla konsekvenser. Men istället för att föra en konstruktiv diskussion om det som hänt och vad som kan göras för att motverka att sådant händer igen, började Ask och Bodström slå varandra i huvudet och försöka lägga ansvaret i den andres knä. Det var så tröttsamt att höra att jag knappast orkade fortsätta lyssna på eländet. Båda två var lika tröttsamma.

När jag nu läser diverse kommentarer av debatten på Facebook, är det som vanligt. De av mina vänner och bekanta som befinner sig till höger på den politiska skalan säger saker som "Beatrice Ask sopade mattan med Bodström" och de som står till vänster säger det motsatta, att "Bodström var fullständigt överlägsen i debatten". Som alltid alltså; det beror på vem man frågar.

När jag träffade Cecilia Wikström, folkpartistisk EU-parlamentariker, i Bryssel härom veckan så sa hon att skillnaden mellan att vara politiker i EU-parlamentet och att vara det i riksdagen är att i riksdagen lägger man mycket av sin energi på att klanka ner på motståndarblocket politik, medan man i EU-parlamentet försöker hitta lösningar på gemensamma problem, oavsett partitillhörighet.

Det är självfallet så att det finns ideologiska motsättningar mellan olika politiska partier och inte minst mellan de olika politiska blocken och i skarp läge är det majoriteten som bestämmer. Men man behöver ju inte börja där, med skillnaderna, man kan ha en annan ingång, ha lite mer fokus på lösningarna.

Inga kommentarer: