tisdag 23 februari 2010

Självklart ska partierna redovisa vem som ger dem pengar

På tv pratar man just nu om ekonomiska bidrag till de politiska partiernas valkampanjer. Om det är sant det som sägs, så verkar alla riksdagspartierna med undantag för Moderaterna, vara överens om att bidrag på över 20000 kr från personer och organisationer ska redovisas offentligt.

Jamen det är väl självklart, tycker jag, att det borde vara så. För det är väl självklart att stora anonyma donationer på sikt leder till korruption. Det klart att jag påverkas av stora ekonomiska gåvor från människor som vill att jag ska agera på ett visst sätt. För det är ju det man vill i förlängningen när man skänker pengar till något. När jag varje månad ger en summa pengar till Läkare utan gränser eller någon annan organisation, så gör jag det ju för att jag vill att de ska göra något jag tycker är bra av pengarna.

Moderaterna säger att Socialdemokraterna tar emot stora summor från de fackliga organisationerna, och så är det ju. Men det är ju faktiskt fackets medlemmar som vill att det ska vara så. När de inte längre vill ha det så, ja då blir det inga mer pengar till (s).

Hur som haver, om någon vill ge mig ett ekonomiskt bidrag till min valkampanj så emottages det tacksamt :-). Namn på givaren kommer att publiceras här på bloggen.

Inga kommentarer: