söndag 9 maj 2010

Fokus på det som fungerar

Härom morgonen lyssnade jag på Jonas Sjöstedt (v) och Carl B Hamilton (fp) på radion. De pratade om Grekland och den ekonomiska kris som landet försatt sig i, och de pratade om euron och om valutan i sig bidragit till krisen. Sjöstedt och Hamilton var inte överens, naturligtvis inte, de har helt skilda uppfattningar om huruvida en gemensam Europeisk valuta är bra eller inte (Sjöstedt tror att euron är något dåligt och min partikompis Hamilton, tycker som jag - att euron är bra).

Efter att ha pratat färdigt om Grekland övergick de till att diskutera eventuella konsekvenser av ett eventuellt införande av euron i Sverige, och om de hade skilda uppfattningar innan var det inget mot vad de framförde nu. Som lyssnare undrade jag om det vara samma planet de pratade om.

Sjöstedt beskrev i det närmaste en mardröm. Elände, elände, elände. Ingen hejd på hur eländigt det kommer att bli om vi byter våra kronor mot euro. Därefter Hamilton som pratade om att en gemensam valuta är bra för ekonomin, för företagen och för den europeiska gemenskapens skull. Precis som jag själv tror. Och - här kommer min poäng, precis som jag vill höra. För i det här fallet handlar det inte om att någon vet hur det möjligen kommer att bli, här handlar det om antaganden och perspektiv, och jag vill höra en positiv framtidsbeskrivning.

Nej, det handlar inte om att jag vill köra huvudet i sanden och vaggas till sömns av några som säger att allt kommer att bli bra. Det handlar snarare om att en positiv framtidstro manar till positiva handlingar, de motiverar mig till att vilja göra något bra. Eländesbeskrivningar får mig att vilja ge upp.


Och så tror jag att det är. Fokus ska ligga på det som fungerar, det som är bra men som kan bli bättre. För det man fokuserar på, det växer. Fråga vilken psykolog som helst. Därmed inte sagt att vi ska strunta i det som inte fungerar, för det finns hur mycket som helst som kan bli bättre - bara att vi inte ska stirra oss blinda på det. Fråga vilken pedagog som helst.

Just här, i framtidsbeskrivningarna, finns en skillnad mellan Allianspartierna och de röd-gröna partierna. Där Alliansen faktiskt tror att bra saker väntar i framtiden, är de röd-gröna pessimistiska. För mig är det en av anledningarna till att jag röstar på ett Alliansparti.

I veckan som gick hade Lerumsalliansen fest och vi som var med ser du på bilden, som jag utan att fråga lånat från Lerums Tidning (hoppas det är ok med er på Lerums Tidning).


Så här ser delar av Alliansen ut i Gråbo. Från vänster Eva Andersson (c), Marie-Louise Törnkvist (m), jag själv (fp) och Annelie Lundström (kd).

Inga kommentarer: