torsdag 29 juli 2010

Är skolmaten egentligen en viktig fråga?

Förra veckan var jag på Gotland på semester. På bussen från Fårö till Visby fanns den här affischen. Jag läste vad som stod på den, men tänkte inte mycket mer på det. Konstaterade snarare att även på Gotland tycker Centern att närproducerad mat är viktigt. Min kompis Rose-Marie däremot, hon satt på sätet bredvid, blev förbannad. "Problemet med är politiker", sa hon, "är att ni så ofta fokuserar på fel saker. För inte är skolmaten skolans största problem. Se till att ungarna lär sig det de ska, så tar vi föräldrar hand om eventuell närproducerad mat när barnen kommer hem från skolan."

Rose-Marie fortsatte och sa att hon tycker att skolan snarare ska lägga mindre pengar och mindre kraft på skolmaten än mer. Se till att eleverna får mat så att de blir mätta, naturligtvis, men faktiskt ta pengar från matkontot och lägga på fler lärare. Att barnen och ungdomarna i skolan får en näringsriktig och något sånär vällagad måltid varje dag, det måste väl ändå vara föräldrarnas ansvar, inte skolans. Sa Rose-Marie.

Jag är benägen att hålla med. Allt som har med skolmat att göra tar fokus från skolans huvuduppgift, nämligen (om man ska hårddra det) att lära barnen läsa och räkna och tänka självständigt. Det tyckte jag redan när jag arbetade som rektor. Även om jag inte sa något. Allra minst sa jag något till elevernas föräldrar eftersom föräldrar tycker att skolmaten är en viktig fråga och blir förbannade om det serveras risgrynsgröt i skolan, eftersom det inte anses vara en fullgod måltid, även om risgrynsgröt faktiskt är en av de populäraste lunchrätterna i skolan.

Jo, jag vet. Nyttig mat är viktigt, och man behöver näring och energi mitt på dagen, det påverkar elevernas studieförmåga. Jag säger inget annat. Men frågan är om det verkligen är skolans uppgift att servera dagens mest näringsriktiga måltid. Och frågan är hur mycket kraft vi politiker ska lägga på skolmatsfrågan. Över huvud taget borde vi prata mer om vad som är eller borde vara skolans uppgift. Lära barnen att simma? Lära barnen att cykla? Lära barnen att laga mat? Närproducerad eller inte.

1 kommentar:

Eva A sa...

Jag tycker det är viktigt med god, nyttig mat i skolan. Det behöver inte vara dyrare för att maten smakar gott och är nyttig. Det beror helt på vem som lagar den och köper in maten. Problemet i skolan och även i hemmen är att det slängs alldeles för mycket mat. God och nyttig mat borgar för att man äter upp den och utan mat i magen kan ingen lära sig det skolan har som huvuduppgift. någonting. Så