måndag 16 augusti 2010

Bättre att ha ett jobb och tjäna lite mindre än att inte ha något jobb alls = Lärlingsanställningar är bra

Jag började jobba när jag var 14 år. På Hotell Halland i Kungsbacka. Där stekte jag hamburgare, städade hotellrum och diskade kastruller. Lov och helger. Nu för tiden är jag inte ens säker på att man får jobba när man är 14, det kallas antagligen för barnarbete och anses därmed vara något farligt. Det tror inte jag det är. Jag tror det är bra att tjäna sina egna pengar, gärna redan som fjortonåring. Man lär sig att ta ansvar och man lär sig att både inkomster och utgifter går att påverka. Det är bra färdigheter att ha med sig i livet. Dessutom lär man sig att ingenting är gratis utan att alla måste vara med och betala skatt. (Hm, det där sista var nog en efterkonstruktion, jag tänkte självfallet inte så som fjortonåring.)

Mitt eget parti Folkpartiet föreslår att vi ska införa lärlingsanställningar. Det innebär att unga människor inte får riktigt samma anställningstrygghet som äldre, man blir s a s inte fast anställd, och att lönen är lite lägre. Poängen är att arbetsgivare då blir mer intresserade av att anställa unga.

Jag tycker att det är ett bra förslag. När jag själv anställt folk har jag aldrig haft några goda skäl för att välja de yngre som sökt jobben. De yngre har saknat erfarenhet och lönkostnaden har varit ungefär densamma för yngre som för äldre.

Lärlingsanställningar är värt ett försök. Allt som kan underlätta för yngre att få jobb är värt ett försök. Det är bättre att att ett jobb och tjäna lite mindre än att inte ha något jobb alls. Punkt.

Inga kommentarer: