söndag 20 mars 2011

Det är inte farligt att ha olika åsikter. Farligt är att inte ha det.

Ni har väl inte missat Folkpartiet Lerums nya blogg? Där har jag precis lagt ut en text som handlar om kärnkraft, om varför vi behöver kärnkraft. Det är min partikollega Karin Poulsen som har skrivit texten, och hon är således för kärnkraft. De flesta folkpartister (tror jag) är för kärnkraft. Men det betyder ju inte att ALLA folkpartister är det. Jag är det inte. Jag är emot.

Då är frågan om vi i Folkpartiet ska vara öppna med att vi ibland tycker olika. Är det bättre att hålla masken? Att framstå som ett i alla frågor enat parti. Tydliga och konsekventa.

Nä. Naturligtvis inte. Att vi ibland har olika uppfattningar är väl inte konstigt. Underligt, för att inte säga orimligt, vore väl det motsatta, att vi alltid tycker likadant. Hur trovärdigt vore det? Och vad säger det om ett parti, att alla nickar instämmande?

Men. Är det inte så väljarna vill ha det? Att parti A tycker si och parti B tycker så.

Jo, det är möjligt. När det väl ska fattas ett beslut i en fråga, måste ett parti veta vad det tycker, kunna säga ja eller nej. Fast det är en annan sak. Det betyder inte att alla, ens eller de som är med och fattar beslutet, faktiskt tycker så. För ibland får man inte som man vill, ibland får man böja sig för majoriteten och det är väl inte så konstigt, det tror jag inte väljarna heller tycker. Folk är inte korkade. Det finns väl ingen som tror att partiernas alla medlemmar alltid tycker likadant eller att man som politiker alltid till hundra procent står bakom det egna partiets officiella åsikter eller ställningstaganden.

Likadant är det när det gäller allianssamarbete, oavsett om det handlar om borgerlig allianssamverkan är samverkan mellan oppositionspartierna. Inte tycker jag som moderater, centerpartister eller kristdemokrater i alla frågor. Hade jag och andra folkpartister gjort det hade vi kunnat lägga ner Folkpartiet. Det är bara det att Folkpartiet är ett litet parti och som litet parti får man då och då rätta in sig i ledet och göra som det stora partiet säger. Och det är inte så svårt att begripa, det tror jag inte någon tycker. Vad som däremot är viktigt, tror jag, är att man som mindre parti är tydlig med att man inte tycker som det stora partiet, när man inte gör det. Det är inte farligt att ha olika åsikter. Farligt är att låtsas att man inte har det. De enda som tjänar på det är det stora partiet.

I kommunstyrelsen i Lerum har Alliansen sju ledamöter. Fem av dem är moderater, en är centerpartist och en är folkpartist (jag). Och det kan väl vem som helst räkna ut att moderaterna är de som har mest att säga till om, vilket de ska ha, för det är så väljarna vill ha det. Det kallas för demokrati.

Nu hade jag tänkt att berätta varför jag är emot kärnkraft. Men då blir det här blogginlägget lite för rörigt, det kanske det är redan nu, och lite för långt. Så det gör jag i morgon istället.

Inga kommentarer: