tisdag 6 september 2011

Människor är inte "våra". Så sluta säg det.

Hinner egentligen inte det här, skriva i bloggen menar jag. Men när jag idag en gång för mycket hört en politiker prata i termer av "våra", så vill jag ändå säga det här: Jag avskyr det där ordet "våra", jag blir illa berörd av det. "Våra" gamla, "våra" funktionsnedsatta, "våra" invandrare - eller vilka det nu är politikern i fråga pratar om. För det är politiker som säger så - "våra" - och tjänstemän i politiskt styrda organisationer (eftersom maktens språk smittar). Och nej, det är ingen som menar illa, det är det sällan. Tvärt om. Så säger man när man vill visa att man bryr sig - att alla är INKLUDERADE (inte heller ett favoritord för övrigt). Men vadå "våra"? Människor är väl inte våra heller? Människor tillhör väl inte politikerna? Eller ens samhället. Det där är ett von oben-uttryck, tycker jag. Så får ni tycka något annat om ni vill det.

Men. Nu tänker jag inte uppröras mer över det, utan istället glädjas åt regeringens kommande mattelyft.

Inga kommentarer: