måndag 20 februari 2012

Min uppgift är inte att se till att Lerums kommun har så många anställda som möjligt

Det är måndag eftermiddag och jag är på jobbet. Har ätit medhavd lunch och druckit en kopp kaffe och  kollar lite slött på Twitterflödet. Läser att S i Lerum har kommenterat att en grupp lokalvårdare har varslats, till följd av att vi lagt ut städningen på entreprenad.

Nu behöver det inte sluta med att de här lokalvårdarna sägs upp. Varsel läggs alltid i ett tidigt skede och det kan mycket väl sluta med att det s a s löser sig ändå, genom att det finns andra arbeten att erbjuda i kommunen, genom pensionsavgångar och annat. Så var det t ex för ett par år sedan när vi varslade personal i skolan - den gången för att elevantalet minskat och det helt enkelt inte behövdes lika många lärare, elevassistenter och annat i skolan. Men. Även om det skulle sluta så illa, att några personer sägs upp, så är det något vi måste acceptera, tycker jag. För min, eller andra politikers uppgift, kan inte vara att se till att så många som möjligt är anställda i kommunen - jag tycker inte det. Min uppgift är att se till att vi använder skatteintäkterna så effektivt som det bara går. Och är det nu så att städningen kan utföras lika bra som tidigare, med ett mindre antal lokalvårdare, ja - då är det så. DET är min uppgift - att följa upp om städbolaget utför städningen på det sätt som de sagt att de ska göra, och som vi skrivit avtal om.

Just nu skrivs det i lokalpressen om hur smutsigt det är i skolan, om att städbolaget inte alls håller lika rent och snyggt som de sagt att de ska göra. Och det är möjligt att det är så. Men jag tycker ändå att vi ska ge städbolaget och lokalvårdarna lite tid. Det TAR tid att organisera om och hitta sin plats och ett bra sätt att göra sitt jobb i en ny organisation, det spelar ingen roll vad det gäller. Man måste få möjlighet att landa. Om det sedan skulle visa sig att det inte handlar om tid, utan att städbolaget faktiskt tagit på sig något som de inte kan leverera, ja då hamnar frågan i en helt annan dager för mig och Folkpartiet. Då behöver vi tänka om. Fast där är vi inte ännu.

Inga kommentarer: