lördag 11 oktober 2014

Tack alla ni som röstade på Folkpartiet och tack alla ni som kryssade mig

Tillbaka till vardagen, som bl a innehåller partimöten i Tingshuset

Det har nu gått nästan 4 veckor sedan den där valsöndagen i september och med full kraft och skärpa är livet tillbaka i sin vanliga rytm igen (för nej, en valrörelse håller ingen normal rytm). Och för all del, vanlig rytm och vardag har det nog varit ett par veckor nu. Anledningen till att jag inte uppdaterat bloggen tidigare är att jag först väntade på att alla röster och kryss skulle räknas (det tog nästan två veckor innan det var klart) och att jag sedan ville vänta tills att vi beslutat om en politisk majoritet här i Lerums kommun. Det har vi ännu inte gjort, utan håller fortfarande på, men nu vill jag inte avvakta ytterligare utan börja blogga igen.

Först vill jag ge ett stort tack till alla er som röstade på Folkpartiet i kommunvalet i Lerum, ni var 2415 personer som gjorde det och vi landade därmed på 9,32%. Ett särskilt tack till alla er 164 personer, som valde att sätta ett kryss vid mitt namn. För egen del behåller jag alltså min plats i kommunfullmäktige, tillsammans med ytterligare fyra folkpartister: Ingvar Frid, Helena Gellerman, Mikael Dockered och Karin Poulsen.

Folkpartiet fick med andra ord 5 av 51 mandat i fullmäktige. Det innebär att vi tappade ett mandat, och jag tänker inte ljuga och säga att jag är nöjd med det, för det är jag inte. Det klart att det är ett misslyckande, precis som Folkpartiets resultat på riksnivå också är ett misslyckande. Både på riksnivå och här på lokal nivå i Lerum kommer vi naturligtvis att sätta oss ned och göra en analys av varför det gick som det gick. I Lerum kommer vi att vara självkritiska, var så säkra, och det hoppas jag att Folkpartiets valanalysgrupp på riksnivå kommer att vara de också. Jag kan dock konstatera att vi i kommunvalet i Lerum gjorde ett betydligt bättre resultat än i riksdagsvalet i landet i stort, men det hjälper inte. Folkpartiet gjorde sitt näst sämsta val någonsin på riksnivå och det går inte att köra huvudet i sanden och skylla på omständigheter. Ansvaret vilar tungt på så väl partiledning som oss andra runt om i landet.

Ni var 2050 lerumsbor som röstade på oss i riksdagsvalet, vilket betyder 7,9%. Av er var det 227 som kryssade mig (i hela valkretsen som innefattar fler kommuner än Lerum). I riksdagsvalet blev upploppet spännande eftersom vårt enda riksdagsmandat gick till Said Abdu från Trollhättan, som alltså inte stod överst på vår valsedel. Grattis till Said!

Regionvalet då? Hur gick det där? Jo 2463 personer i Lerums kommun röstade på Folkpartiet i det valet och det innebär 9,62% (76 personer kryssade mig). I Västra Götalandsregionen har vi nu, tillsammans med M, C, KD och MP, bildat en politisk majoritet som ska styra regionen de närmaste fyra åren och därmed ansvara för utvecklingen av bl a sjukvård och kollektivtrafik.

Det var lite siffror. Återigen, stort tack till alla er som röstade på er. Vi ska göra vårt bästa för att fortsätta utveckla Lerums kommun. Fokus på skola, äldreomsorgs och bostadsbyggande är det som gäller.

Inga kommentarer: