För ett par veckor sedan beslutade en enig kommunstyrelse i Lerum (på Folkpartiets initiativ) att införa förstelärartjänster och lektorstjänster i skolan och sedan dess har flera lärare i kommunen hört av sig till mig (vi politiker använder ofta ord som "flera", "många" och "massor" lite svävande, så att det ska passa våra egna syften, i det här fallet betyder "flera lärare" 5 stycker, varken mer eller mindre). Frågorna de här lärarna ställt, och som även ställts från andra håll, bl a i Lerums tidning, har handlat om två saker. Det ena är vem som ska bestämma vilka lärare som är kvalificerade för de nya tjänsterna i skolan, ett kriterium är nämligen att man ska vara en skicklig lärare och att man har visat att man är intresserad av skolutveckling. Det andra man undrar är om man blir en bättre lärare för att man forskar, vilket tanken är att man som lektor ska göra.
Det där med vem som ska bedöma vilka lärare som är särskilt skickliga, det är en vanliga fråga. Den dyker upp även i andra sammanhang, inte minst när det gäller lönesättning, och svaret är enkelt. Det är rektorn som avgör det. Det är rektorn som har överblick och som kan se vem eller vilka av lärarna som är de skickligaste. Vilka som når bäst resultat och som mest bidrar till hela skolans utveckling. För ja, en del lärare är bättre lärare än andra, så är det. Och så är det inom vilka yrken som helst. En del busschaufförer är bättre på att köra buss och mer serviceinriktade än andra busschaufförer, en del sjuksköterskor är bättre på sitt jobb än andra. Att säga något annat är bara fegt.
Blir man då en bättre lärare för att man forskar? Ja, det blir man. Sedan finns det alltid undantag. Man kan forska och ändå vara en usel pedagog, och man kan vara hur bra som helst som lärare även om man inte forskat. Men på det stora hela så är svaret ja, och inte bara det. När forskningen finns nära till hands på en skola, som den gör när en eller flera lärare på skolan lägger en del av sin arbetstid på att forska, då får alla lärare på den skolan glädje av forskningen och nytta av den i undervisningen, vilket när allt kommer omkring gynnar eleverna. En forskande lärare är alltså bra för alla på skolan. Mer om det här i Lerums tidning...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar