tisdag 9 juni 2009

Gör det ännu enklare att rösta

Jag bor i Gråbo och därför bryr jag mig som Lerumspolitiker lite extra om Gråbo, inget konstigt med det.

Kan konstatera att valdeltagandet i Gråbo var lägre än för Lerums kommun som helhet. Man kan spekulera i varför men det tänker jag inte göra just nu. Istället tycker jag vi ska koncentrera oss på vad vi kan göra för att öka valdeltagandet i kommande val. Själv tycker jag att det borde vara ännu enklare att rösta. Vi kan låna pengar via nätet och våra mobiltelefoner så varför ska vi inte kunna rösta med hjälp av samma kanaler. Och varför kan vi inte rösta i mataffären, på bensinstationen eller hos tobakshandlaren?

Det är inte valnämnden i Lerum som beslutar om sms-val eller val över nätet, men var vi rent fysiskt ska kunna rösta bestämmer nämnden om och fler ställen att rösta på borde vi kunna lösa redan inför nästa års riksdagsval.

Inga kommentarer: