tisdag 6 oktober 2009

Men jag fattar ändå inte, om ni fattar

Förra året dog en 24-årig kille från Göteborg efter ett polisingripande. Vad som tveklöst låter som övervåld från polisens sida och en transport som inte gått till som den borde, ledde till att killen dog, det har rättsläkaren slagit fast. Förundersökningen är undermålig och åklagaren har lagt ner fallet.

Nu har ett par radiojournalister grävt i det som hände och i förundersökningen och åklagaren säger att han ska öppna den igen och se om han behöver jobba med den lite till.

Jag ska inte döma någon på förhand, juridiken ska ha sin gång, men är det som journalisterna säger så är det illa. Då har poliser skyddat varandra och åklagaren har skyddat poliserna. Sånt där som det brukar antydas att poliser och åklagare gör, men som man helst inte vill tro på. Är det som journalsiterna säger, saknar åklagaren ryggrad. Fullständigt.

Jag avskyr sådan där kollegial hålla-varandra-bakom-ryggen-mentalitet. Oavsett vilken grupp det gäller. Poliser, lärare, vårdbiträden, politiker eller andra grupper. Jag begriper varför det förekommer, det finns förklaringar till allt, och jag är inte särskilt naiv. Men jag fattar ändå inte, om ni fattar.

Inga kommentarer: