onsdag 18 november 2009

Alla gör inte ett lika bra arbete

Jag läser Kommunalarbetaren på nätet och blir... ja, inte förvånad, men något åt det hållet. Det är en avtalssekreterare som upprörs över en kommunal arbetsgivare som ger en personlig assistent 2400 kronor mer i månadslön än en annan personlig assistent. Trots att assistenterna har samma utbildningsbakgrund och varit anställda lika länge. Lika arbete ska ge lika lön, säger avtalssekreteraren.

Vadå lika arbete? Det finns sällan två personer som utför ett lika bra arbete. Det är en oändlig skillnad mellan en skicklig personlig assistent och en mindre skicklig assistent. Olika assistenter har helt olika värde för arbetsgivaren, eftersom arbetsgivaren bara är intresserad av hur personerna i fråga utför sitt arbete. Sedan kan de båda assistenterna vara lika trevliga eller otrevliga eller vad det nu handlar om, men ur ett löneperspektiv är det inte intressant.

Det här gäller självfallet inte bara personliga assistenter. Mitt senaste chefsuppdrag hade jag som rektor. Samma sak där. En del lärare är fantastiska. De lär år ut och år in alla barn att läsa, att tänka kreativt, att lösa konflikter osv. De lärarna är ovärderliga för skolan.

En del lärare är inte full så ovärderliga, och det är väl inte mer än rimligt att att den skicklige läraren får en högre lön än den inte fullt så skicklige. Jag menar rejält mycket mer, jag pratar inte hundralappar här.

Och det här med att lika utbildning ska ge lika lön i all oändlighet, det är lika befängt det. Inte sjutton lär sig två personer samma sak under en utbildning, eller har samma förmåga att omsätta sina kunskaper i praktiken. Det finns nog ingen som skulle påstå att alla elever som går ut nian i grundskolan har samma kunskaper. Varför skulle det vara så med vuxna? Ingångslönerna kan vara lika, men sedan händer det saker, vi utvecklas olika och presterar olika. Det handlar inte om att vi är bättre eller sämre som människor, bara att vi presterar bättre eller sämre på jobbet.

Jag är medveten om att jag inte borde bli förvånad över Kommunals ståndpunkt. Kommunal företräder sina väljare och jag utgår från att så gäller även i det här fallet. F ö har jag rent principiellt inget emot Kommunal eller andra fackförbund, men som sagt - jag delar inte deras människosyn, jag tycker inte att vi alla är lika, utan tvärt om. Olika.

Inga kommentarer: