söndag 22 november 2009

Hemma igen

Söndag kväll och jag är tillbaka från lansmötet (fp) i Växjö. Fyra intensiva dagar och nätter med långa och kortare debatter. De frågor det var mest debatt om handlade om jämställdhet, alkoholpolitik och LAS.

Det här var mitt första landsmöte och jag kan konstatera att spännvidden utifrån någon slags höger/vänsterskala är bred i Folkpartiet. Det är förvånande hur mycket olika åsikter som kan rymmas i ett enda parti, tycker jag - och glädjs över det, för i botten finns det en ganska likartad människosyn och syn på världen.

Själv satt jag i jämställdhets- och demokratiutskottet och noterar att när det gäller jämställdheten vill jag gå lite fortare fram är partistyrelsen, kan tycka att den tar små myrsteg och jag och jämställdhetsminister Nyambko Sambuni inte alltid överens. Men utskottet bestämde sig allafall för ett jämställdhetspolitiskt program, som landsmötet senare sa ja till. Här är några av de punkter vi fattade beslut om:
  1. Föräldrapenningen: Förenkla och fördubbla utbetalningen av en jämställdhetsbonus - så att pengarna blir ett bidrag och inte en skattereduktion som det är idag.
  2. VAB (vård av sjukt barn): Inför jämställdhetsbonus även här.
  3. Barnomsorg även om obekväm arbetstid.
  4. Gärningsmän som bryter mot besöksförbud ska förses med fotboja.
  5. Ta in ett könsperspektiv i medicinsk forskning (idag forskar man mest på män och utifrån hur män fungerar).

Med från Lerum var även Bosse Cedergårdh och om jag var i talarstolen och pratade om jämställdhet så var han i samma stol och sa att han vill förstatliga skolan, vilket landsmötet beslutade sig för att göra (driva den frågan alltså, det är ju fler än vi som bestämmer). Bosse var således lite nöjdare än jag när vi åkte från Växjö.

1 kommentar:

Lilla O sa...

Just när det gäller vab tror jag att det är väldigt viktigt att arbeta med jämställdhet. Föräldraledig är man under en begränsad period, men Vabandet kan ta en hel del tid. Bra om det inte bara drabbar kvinnan och hennes arbetsgivare!