måndag 9 november 2009

Kort rapport från minilandsmötet i Kungälv


I går var jag i Kungälv på minilandsmöte. Vi var trettioen landsmötesdelegater som träffades på Fars Hatt, av totalt fyrtio, plus ytterligare fyrtio personer som var med för att kommentera sina egna eller andras motioner. Vi pratade bl a om:
  • LAS
  • arbetsgivaravgifter
  • sänkt straffålder
  • föräldraförsäkring
  • aktiv dödshjälp
  • gårdsförsäljning av vin (ska svenska vingårdar få sälja sitt vin i gårdsbutiker?)

Någon tog upp frågan om republik och fick spridda applåder för det. Själv ska jag erkänna att jag är förvånad över hur just den frågan hanteras i Folkpartiet. Jag trodde tidigare att Folkpartiet uttalat sig för att Sverige ska vara en republik, personligen får jag rent ideologiskt inte ihop det annars, men tydligen är det en fråga som dyker upp på varje landsmöte och som avslås varje gång. Den här gången har partistyrelsen avslagit med hänsyn till att monarkin har ett brett stöd i Sverige och att kungen ändå inte har någon makt och att det därför inte spelar någon roll om vi har en kung eller inte. Jag förstår självfallet hur partistyrelsen resonerar och det är möjligt att landsmötet delar styrelsens åsikt, det får vi se. Själv kommer jag dock att rösta för de motioner som föreslår republik. (Nu är det här ingen stor fråga, det tycker inte jag heller, den är snarare intressant eftersom den så uppenbart handlar om att sätta fingret i luften och försöka känna av opinionen. Fast jag vet inte - är det så givet att en majoritet av svenska folket vill ha kvar kungahuset? Jo, det kanske det är förresten...)

På bilden ser du Mattias Forsell (fp) från Alingsås, tidigare Lerum. Han pratar mycket om förebyggande arbete i socialtjänsten, men till skillnad från de flesta andra är han kritisk. Han tycker att svenska kommuner lägger alltför mycket pengar på insatser som ska förebygga, utan att man egentligen vet om de ger de resultat man vill ha, så när det väl krävs akuta insatser finns inga pengar kvar. Han tycker dessutom att mycket att socialtjänstens förebyggande åtgärder, t ex samtal med familjeterapeuter, går till familjer som har råd att betala de tjänsterna själva - pengarna behövs bättre på annat håll. Själv tycker jag att Mattias har en poäng.

Inga kommentarer: