måndag 2 november 2009

Varför höjer vi inte bara parkeringsavgifterna?

I lördags kväll åt jag middag med mamma, pappa, bror, syster, svåger och syskonbarn. Det var både gott och trevligt och vi pratade som vanligt både högt och lågt, om saker i det lilla och i det stora.

Ett av våra samtalsämnen var biltullar, de verkar ju vara på gång även i Göteborg, och vi kom fram till att det nog borde gå att nå samma resultat, dvs minskad biltrafik i centrum, genom att höja p-avgifterna rejält inne i stan. Det var inte mitt förslag och jag argumenterade att "nä, så enkelt kan det inte vara för då hade väl utredarna föreslagit det". Ni hör, jag utgår alltid från att beslutsfattare och utredare är kloka människor, som systematiskt väger in alla aspekter och alternariv. Mitt argument bet inte på resten av familjen.

En sak som höjda parkeringsavgifter inte råder bot på är genomfartstrafiken, dvs de bilister som inte ska stanna utan bara ta närmsta vägen genom stan. Men enligt någon i familjen, jag tror det var pappa, utgår den gruppen bara 10% av trafiken i Göteborg.

Vad tror ni? Inte kan väl lösningen vara så enkel som höjda p-avgifter? Det måste vara något vi missat. Vet du vad, får du gärna berätta.

Inga kommentarer: