lördag 19 december 2009

Hur har vi det med jämställdheten i Folkpartiet?

Det är ju som det är med bloggandet. Jag får siffror varje vecka på hur många som läser mina inlägg, men jag vet naturligtvis inte vem eller vilka det är som läser och kan alltså inte utifrån det anpassa innehållet i det jag skriver. Därför skriver jag helt enkelt om sådant som är intressant och relevant för mig själv, väl medveten om att en och annan kan tycka att ämnesvalen är lite väl introverta.

Hur som haver. Så här är det.

Varje år har Folkpartiet i Västsverige en konferens på Lundsbrunns kurort, konferensen brukar vara den sista helgen i januari och innehåller seminarier (externa och interna), anföranden av partiledare, ministrar (i den mån Folkpartiet har några ministerar), mingel mm. Det brukar vara både lärorikt och kul.

I januari 2010 ska jag själv, tillsammans med Renate Moberg från Göteborg och Fatima Svanå från Halmstad, hålla i ett av seminarierna - rubriken är "Hur har vi det med jämställdheten i Folkpartiet?". Själv är jag statistiknörd, gillar hårda fakta, och ska titta på hur det ser ut rent faktiskt i de västsvenska kommunerna och i Västra Götalandsregionen. Inget tyckande och tolkande här inte, utan fakta. Hur ser det ut i de olika fullmäktigeförsamlingarna, är det män eller kvinnor som de mest ansvarfsulla uppdragen osv? Den statistiken sätter jag tänderna i efter jul. Eller möjligen tidigare. För är man statistiknörd så är man, då är det rena nöjet med tabeller.

Ska du till konferensen i Lundsbrunn? Anmäl dig gärna till seminariet som heter "Hur har vi det med jämställdheten i Folkpartiet?"

Inga kommentarer: