måndag 21 december 2009

Jag är ingen rättshaverist men...

För drygt två år sedan kontaktade jag mig min församling i Svenska kyrkan och sa att jag inte längre ville vara medlem. De skickade då en lapp till mig som jag skulle fylla i och skicka tillbaka. Jag minns att jag frågade om det gick bra att mejla lappen, men fick till svar att det inte gick. En särskild blankett skulle användas.

Blanketten kom med posten, jag fyllde i den och gick särskilt till brevlådan på kvällen för att posta den. Att lämna Svenska kyrkan var ett väl genomtänkt beslut och jag ville s a s ha det ur världen.

Året efter, när jag fick mitt besked om slutgiltlig skatt från Skatteverket såg jag att jag fortfarande betalade kyrkoskatt. Jag tänkte då att det är säkert så att det är viss fördröjning på utträden, vilket det också är, och funderade inte mer på det. I förra veckan fick jag så besked om taxeringen för 2009, och såg att jag fortfarande betalar kyrkoskatt. Hm, tänkte jag, så lång kan väl inte den här fördröjningen vara. Alltså ringde jag idag upp Svenska kyrkans informationsavdelning för att höra hur det är med den saken. De sökte på mitt personnummer och kunde konstatera att jag fortfarande är medlem, de har inte fått någon utträdesblankett från mig.

När jag fått det beskedet från informationsavdelningen ringde jag direkt upp min församling, och mannen som svarade där sa samma sak: jag är fortfarande medlem. Vill jag gå ur, måste jag fylla i en särskild blankett. Jotack, jag vet det.

Om jag inte hade varit så säker på att jag verkligen fyllde i den där blanketten för två år sedan och sedan gick direkt och postade den, hade jag nöjt mig med det beskedet, men nu - nej, jag vet inte. Det handlar inte om pengar, även om det kostar några kronor att vara ofrivillig medlem, det är mer att jag ogillar tvångsanslutningar av alla de slag och att kyrkan bara kastar tillbaka allt i mitt knä, det känns inte ok. Bevisbördan ligger på mig. Jag måste bevisa att jag har fyllt i blanketten och postat den. Och hur ska jag kunna bevisa det?

När det gäller andra organisationer: fackförbund, idrottsföreningar, politiska partier eller vad det nu månne vara, blir man av med sitt medlemsskap om man inte betalar medlemsavgiften. Men så fungerar det ju inte i det här fallet eftersom medlemsavgiften dras utan att jag kan göra något åt det och den principen skaver lite grand, tycker jag.

Nu är jag ingen rättshaverist som driver frågor i absurdum, jag har lite annat att göra. Fast, jag vet inte, jag är inte säker på att jag släpper den här frågan.

Inga kommentarer: