måndag 7 december 2009

Att sätta på sig luvan eller inte - det är frågan


I lördags kväll var jag och min man ute och åt middag med ett gäng kompisar. Samtalsämnena var många, högt och lågt, men en sak vi pratade om var om man ska vara tvungen att ta vilket jobb som helst om man är arbetssökande och om man vill behålla sin a-kassa. Någon hade hört någon som hade hört någon som av arbetsförmedlingen anvisats ett jobb som tomte. Det var tydligen något varuhus som sökte ett antal tomtar nu under december månad.


Några i sällskapet tyckte att ett jobb som tomte skulle vara förnedrande och att man därför skulle ha rätt att tacka nej. Andra tyckte att tomtejobbet ska ses som vilket jobb som helst och är det arbetslinjen som gäller så är det bara att bita ihop, säga jatack och sätta på sig tomteluvan.
Själv har jag aldrig begripit varför vissa jobb är finare än andra, och varför det är givet att man hela tiden skulle ha någon slags rätt till bättre och bättre jobb, utifrån en slags allmän definition. Utgångspunkten måste väl ändå vara att man ska försörja sig och det kan innebära att man då och då får ta ett jobb som man tycker verka vara mindre roligt. Jag skulle alltså ha satt på mig den där röda luvan. Jag har haft en massa tråkiga jobb i mitt liv och skulle helt säkert överleva en månad som tomte.

Inga kommentarer: