måndag 18 januari 2010

Hm, inte särskilt liberal när det gäller alkohol


I lördags kväll var jag och min man ute och åt middag med några vänner. Medan vi väntade på vårt bord hängde vi i baren med en drink, och jag blev presenterad för en bekant till våra vänner. Av någon anledning kom vi att prata om alkohol och alkoholpolitik och mannen jag pratade med berättade om idiotiska politiker (det var innan någon i sällskapet berättat att jag själv är en av dem) som ska bestämma över folks alkhoholvanor. Han berättade t ex att på restaurangskolan (gymnasiet) där får minsann inte eleverna smaka av de drinkar de lär sig att blanda, inte om eleverna är under arton år.
Nähä, sa jag, det klart att de inte ska göra det, ungdomar ska inte dricka alkohol, definitivt inte uppmuntras att göra det och dessutom är det olagligt. När jag sagt det gick mannen igång fullständigt och pratade om hyckleri och om att människor minsann kan bestämma själva hur och var de vill dricka och köpa sin alkohol och att sjuttonåringar dricker alkhol ändå och ska de lära sig att göra drinkar måste de väl ändå få smaka på drinkarna.
Det senare kan jag hålla med om och därför tycker inte jag att ungodmar under arton år ska lära sig att blanda drinkar på gymnasiet. Sa jag. Och så fortsatte diskussionen och kom att handla om Systembolagets vara eller inte vara, och eftersom jag tycker att Systembolaget är en bra sak blev mannen jag pratade med allt mer förbannad. Diskussionen slutade där och lika bra var väl det. Det intressanta samtalet fortsatte när jag, min man och mina vänner satte oss ner för att äta, för då tittade de förvånat på mig och undrade när jag blivit så konservativ, jag som alltid varit så liberal även när det gällt alkohol.
För visst, att vara liberal handlar om att utgå från att människors själva vet hur de vill leva sina liv och tar ansvar för det. Men när det gäller alkohol, ja då tycker jag faktiskt att man från statens sida kan vara något sånär restriktiv. För alkhol är svårt att hantera för många människor, vilket får konsekvenser för många andra människor, för att inte tala om samhällsekonomiskt, och då kan vi väl styra upp det på något sätt. Det är inte särskilt svårt att gå till Systembolaget när man vill köpa alkohol och jag är helt övertygad om att vi rent generellt skulle dricka mer alkohol om det blev ännu mer lättillgängligt.
Jo, jag vet, det finns en massa aspekter att ta hänsyn till när det gäller alkohol, monopol osv, men icke för ty - jag gillar Systembolaget och jag tycker inte att ungdomar under arton år ska lära sig att blanda drinkar på gymnasiet. Så särskilt liberal är jag väl inte i just den här frågan.

Inga kommentarer: