tisdag 12 januari 2010

Nej till ett tvåpartisystem?

I dagens GP skriver Gert Gelotte att vi på allvar borde diskutera ett tvåpartisystem, på riksplan, och jag funderar en stund på det medan jag dricker mitt morgonkaffe. Jag funderar inte så länge, det hinner jag inte, men nej - jag gillar inte tanken. Som liberal och folkpartist tror jag det är bra med mångfald i politiken och jag kan inte förlika mig med tanken att buntas ihop med de andra allianspartierna, jag tycker att det behövs ett fristående liberalt parti bland de borgerliga - ett parti som, faktiskt, kan hålla huvudet klart och ha fokus på ideologiska frågor, på individens rätt, och som inte alltid tänker plånboksfrågor eller på hur man ska få så många väljare som möjligt.

Det där går inte ihop, jag inser det, för det klart att Folkpartiet vill ha så många väljare som möjligt och det klart att vi inte alltid är det där partiet som jag vill att vi ska vara. Men vi borde kunna vara det. Ett parti som förenar socialt ansvar med en stor frihet för individen. Vi ska planera samhället utifrån att människor kan och vill klara sig själva, men om det av någon anledning inte går, ska samhället stötta. Och inte göra som oppositionen, som jag tycker organiserar samhället utifrån att människor inte kan och vill ta ansvar för sina egna liv. Utgångspunkterna är ur det perspektivet de motsatta.

Där går fortfarande den stora skiljelinjen mellan allians och opposition, tycker jag. I ett tvåpartisystem riskerar det allianspartiet att dra det för långt, att göra "ensam" alldeles för stark. Skulle jag tro. Utan att veta. Jag inser att jag behöver fundera mer på det här. Fast det hinner jag inte nu. Jag måste jobba.

Inga kommentarer: