fredag 8 januari 2010

Planeringsdag

Idag har jag varit hemma hos Renate Moberg, det är hon som är till höger i bild. Tillsammans med Fatima Svanå, till vänster, har vi planerat ett seminarium om jämställdhet i Folkpartiet. Själv har jag, statistiknörd som jag är, grävt ner mig i verligheten, dvs tittat på hur det ser ut med de politiska uppdragen i kommunerna i Västsverige.

Det ser lite olika ut kan jag berätta, men vissa mönster går ändå att skönja. När det gäller de personer som representerar Folkpartiet i kommunfullmäktigeförsamlingarna i de här kommunerna, ser det allt ifrån bra till ganska bra ut, men när vi tittar på representationen i t ex kommunstyrelser så ser det genast sämre ut. Sämre ur ett jämställdhetsperspektiv vill säga, eftersom Folkpartiet betydligare oftare representeras av män än av kvinnor i det sammanhanget.

På seminariet vi planerat inför idag ska vi inte bara presentera siffor och kalla fakta, utan även göra en del värderingsövningar och på så sätt förhoppningsvis sätt fingret på varför det är som det är, och vad vi ska göra åt det.

Är det då så viktigt att kvinnor finns representerade i samma utsträckning som män i politiska sammanhang? Jag får frågan ofta, senast i morse från min man och mitt svar är: ja, det klart att det är viktigt. Det är en fråga om demokrati. Kvinnor och män har olika erfarenheter och olika perspektiv och ska dessutom fatta beslut som gäller både kvinnor och män. Då är det väl ändå bäst att både kvinnor och män fattar de besluten. Och att både kvinnor och män är kompetenta att göra just det, ja det är för mig självklart.

Inga kommentarer: