fredag 29 januari 2010

Ska jag verkligen äta nötkött?


Idag har jag varit på sopplunch på Nääs fabriker. Soppluncher är något som ordnas av kommunen, Företagarna och ytterligare ett par organisationer och tanken är att Lerumsföretagare ska träffas - äta lunch, prata affärer och lyssna på intressanta föreläsare, som i sin tur kan väcka tankar som kan generera nya affärsidéer eller bidra till affärsutveckling på annat sätt. Soppluncherna har pågått ett antal år, ca 8 gånger om året tror jag, och vad jag förstår är det väldigt populära tillställningar och bra tillfällen att lära känna andra företagare lite grand.

Dagens föreläsning handla de om klimatsmart mat, dvs vad som är bäst att äta ur ett klimat- och miljöperspektiv. Kvinnan som pratade kom från Ekocentrum och det var en väldigt intressant föreläsning, tycker jag, även om den delvis var nedslående. Visste ni t ex att det går åt 10000 liter vatten till att producera 1 kg nötkött? Lägg sedan till det elände som kossorna sedan ställer till med i form av metangas. Ska vi vara krassa är det knappast försvarbart att äta nötkött. Jag behöver i och för sig läsa på lite till om nötkött och kossor, men det kan nog sluta med ett nötköttstopp i min familj.
Själv vill jag gärna ha konkreta saker att hålla mig till och bad föreläsaren ge mig ett par råd när det gäller maten, dvs vad jag kan bidra med. Hon sa att om man köper kravmärkt kaffe och kravmärkta bananer så har man ur en klimat- och miljöaspekt gjort en hel del. Så det är vad jag ska börja med, kravmärkt kaffe och kravmärkta bananer är det som gäller from nu. (Att jag inte tidigare övergått till Kravmärkt handlar om ren snålhet. Genant men sant.)
Efter lunchen och föreläsningen delades det ut diplom till Lerumsföretagare som gått kommunens miljöutbildning. En stor applåd till er! Ni gör skillnad.

Inga kommentarer: