tisdag 2 februari 2010

Birgitta Ohlsson har ryggrad och det gillar jag


Birgitta Ohlsson har blivit eu-minister och det har faktiskt glatt mig från och till hela dagen. Birgitta har sin liberala kompass klar (jo, vi säger "liberal kompass" i Folkpartiet) och hon är kompetent, intelligent och inspirerande. Vi är inte alltid överens, hon är betydligt mer radikal än jag i många frågor, men hon representerar det Folkparti som jag gillar. Där glöden och solidariteten finns, där allt inte bara är förnuftigt och rationellt. Dessutom har hon något som många politiker saknar, nämligen ryggrad. Hon står för det hon tror på, hela vägen tills det inte går längre, och när ett beslut väl är fattat då är det fattat och respekteras. Men hon börjar alltså inte med att hålla upp fingret i luften för att känna vart det blåser. Ryggrad. Det gillar jag.

Inga kommentarer: