måndag 8 mars 2010

Internationella kvinnodagen

Internationella kvinnodagen fyller 100 år i år - idag, och jag har varit i Alingsås och firat. På en restaurang som jag glömt namnet på fick jag och alla de andra gästerna, det var fullpackat, lyssna till Åsa Moberg, som bl a pratade om Florence Nightengale och lyssna till SEVEN, en teaterpjäs som gestaltar sju kvinnoöden. Dessutom åt jag en smarrig räkmacka, så det var på det hela en bra kväll. Ändå är det något som gnager.

Det klart att det är bra att uppmärksamma kvinnors situation. I Sverige och i världen. Och nej, kvinnor och män är INTE jämställda, inte ens i Sverige - men det är det väl ingen som tror att jag tycker! Men det är något knepigt med det hela. Tidningar, radio och tv har hela dagen pratat om kvinnor, lyft fram kvinnor - i alla möjliga sammanhang, och det är det som känns lite konstigt. Varför lyfter media fram företagare som råkar vara kvinnor just idag? Varför pratar man på Ekot om att en halv miljon kvinnor dör till följd av graviditeter varje år, varför pratar man om det idag? Det är som att man samlar på sig olika vinklingar på kvinnor och kvinnors liv och lyfter det på internationella kvinnodagen, som att man har en idé om något som berör kvinnor och så säger man "hm, vi kan väl spara det till internationella kvinnordagen, det blir väl bra att ta upp då". Allt det som det pratats om på radio och tv och som tidningar skrivit idag - det hade man väl kunnat prata om vilken dag som helst. Men man gör det inte och det är en del av själva ojämställdheten.

Inga kommentarer: