tisdag 2 mars 2010

RUT-avdrag

Det har tydligen varit en debatt om RUT-avdraget på tv i kväll. Jag såg den inte. Jag sov. Jag brukar inte sova så tidigt på kvällen men nu är jag förkyld, hostar och snorar, och tog en liten tupplur. Så nu när klockan börjar närma sig tio är jag något sånär pigg igen.

När det gäller RUT-avdraget, dvs skatteavdraget för hushållsnära tjänster, säger jag JA. För bara tanken på att man ska kunna dra av för att en snickare monterar nya fönster hemma (ROT-avdrag), men inte kunna dra av för att någon putsar dem - ja den tanken är direkt stötande. Varför ska staten stödja manliga hantverkare, så att inte de blir arbetslösa, men inte stödja kvinnliga städerskor, så att de får vita jobb? RUT-avdraget är både en jämställdhetsfråga och en arbetsmarknadsfråga.

Inga kommentarer: