torsdag 11 mars 2010

Säg vad du vill hjälp med så ska vi ordna det (från Äldreomsorgsbloggen)

I Åtvidabergs kommun har man utvecklat en ny arbetsmodell för hur man ska bevilja - eller möjligen inte bevilja - människor bistånd i äldreomsorgen och handikappomsorgen. Tanken är att brukaren ska bli mer delaktig i själva beslutsprocessen. Det görs självfallet en utredning i samråd med brukaren men när man nu förstärker biståndshandläggargruppen med en arbetsterapeut, så ska det bli tydligare vad brukaren själv klarar av och i vilka moment brukaren behöver stöd.

Jag ska erkänna att jag inte exakt vet hur en sådan här biståndsbeslutarprocess brukar se ut. När jag funderar på det trodde jag nog att det redan idag fanns med en arbetsterapeut i processen. Fast det kanske det gör på sina håll, jag antar att varje kommun själv beslutar om hur den här typen av myndighetsutövning ska se ut.

Det är bra att brukarna blir mer delaktiga. Brukaren själv borde väl vara den som bäst vet vilket stöd hon eller han behöver, med undantag för dem som drabbats av en demenssjukdom eller någon annan sjukdom som har betydelse i sammanhanget. För då är det naturligtvis inte lätt att konkretisera sina behov. Vad händer om vi inför en modell där vi rätt av frågar brukaren vad hon eller han vill ha hjälp med? Säger man att man behöver hjälp med städning, ja då får man det. Behöver man hjälp med att handla – varsågod, här kommer hjälpen. Skulle det fungera?

Man kan ju tänka sig att det finns brukare som inte skulle vilja be om hjälp och som därmed inte skulle få den hjälp hon eller han har rätt till. Sedan kan man väl tänka sig brukare som skulle vilja ha hjälp med både det ena och det andra, oavsett om hon eller han har rätt till det enligt svensk lagstiftning. Och så en massa personer däremellan, vi är alla olika.
Är det någon kommun som har provat? Som säger: ”Hej, jag heter Lill Jansson och jag är din biståndshandläggare. Säg vad du vill hjälp med så ska vi ordna det.” // Lill

PS. Förra veckan frågade vi er om de som bor på äldreboenden i era respektive kommuner får dricka hur mycket kaffe de vill. Om ni minns, det var lite lösedlar om det. TACK alla ni som svarade på vår enkät. Jovisst får folk dricka kaffe! Det visar era svar. Så var det med den saken.

Inga kommentarer: