söndag 11 april 2010

Kan vi inte uppmuntra varandra att åka kollektivt?

Sitter och ska boka tågbiljett och stirrar förvånat på dataskärmen när jag ser SJ's prisförslag. Så fantastiskt dyrt. Jo, jag vet att det blir billigare om man bokar i god tid och om man väljer att åka på vissa tider och om man gör än det ena än det andra. Men även om man är sent ute och även om man vill åka med en avgång då väldigt många andra vill åka, ska det väl inte vara dyrare att åka tåg än att åka bil (och då tillhör jag ändå dem som räknar ut vad bilkostnaden blir på riktigt, jag räknar inte på enbart besinkostnaden). Tanken måste väl vara att vi ska uppmuntra människor att åka kollektivt, jag menar även ekonomiskt uppmuntra.

Jodå, jag ska ta tåget, jag ska inte åka bil. Det finns andra vinster att göra, inte minst för miljön. Men ändå.

Fö tycker jag att kollektivtrafiken i Lerums kommun borde vara gratis för ungdomar upp till 20 år. Ungdomar ska uppmuntras att åka buss och föräldrar ska uppmuntras att inte skjutsa med bil. Argumentet jag ofta hör, mot att erbjuda barn och ungdomar gratis kollektivtrafik är att det bara leder till okynnesåkning, att man åker korta sträckor när man istället skulle kunna gå. Fast då undrar jag hur man gör när man okynnesåker i Gråbo. Vart ska man okynnesåka? Mellan torget och Shellstationen? Nej, det argumentet köper jag inte.

För övrigt är inget gratis, naturligtvis inte (there's no such thing as a free lunch, sa min lärare i nationalekonomi). Här handlar det om skattemedel och dem ska vi behandla med respekt. Precis så tycker jag att vi gör om vi använder dem till att uppmuntra barn och ungdomar (och deras föräldrar) att åka kollektivt.

Inga kommentarer: