tisdag 27 april 2010

Motion, tax och LUF

Det är mitt i natten och jag skriver en motion till kommunfullmäktige, samtidigt som jag försöker lära vår nye familjemedlem, taxen Bamsen, att han inte får sova i soffan.

Man kan ju fundera på om jag, som faktiskt är en del av den politiska majoriteten i Lerums kommun, ska skriva motioner. Borde jag inte få in det jag vill med motionen i den kommande budgeten istället, jobba lite mer inifrån? Det kan man tycka. Samtidigt är det ju på det viset att det inte är säkert att jag får med mig resten av Alliansen på det jag vill, vilket jag i och för sig kanske inte får med hjälp av en motion heller, men jag tänker att motioner faktiskt är den rättighet jag har, som kommunfullmäktigeledamot, att vara tydlig med vad jag vill förändra, och dessutom är det bra med motioner eftersom de oftast leder till mer diskussion än något som formuleras i en kommunal budget. Eller vad tycker ni (vilka ni nu är som läser det här)?

Tidigare idag (läs igår) var jag på Dergårdsgymnasiet i Lerum och lyssnade på Gudrun Schyman som pratade jämställdhet. Oavsett vad man tycker om Schyman, själv gillar jag en del av det hon säger, så måste man säga att hon är en skicklig talare, det verkade även gymnasieeleverna tycka. På Dergårdsgymnasiet fanns även de politiska ungdomsförbunden, bl a Liberala ungdomsförbundet (LUF). Till höger om mig ser ni Sanna Preifeldt, Moa Grankvist och Lucas Regnér. Skickliga talare de också.

Inga kommentarer: