tisdag 15 juni 2010

Borde vi inte kunna ordna demokratin på något annat sätt än att göra som de gamla grekerna?

En sak till, apropå dagens budgetdebatt i kommunfullmäktige i Lerum:
Gör jag ett överslag, tror jag att vi under dagen var ett hundratal personer som närvarade vid debatten, politiker och tjänstemän. Under en hel dag gick ett antal av oss upp och sa ungefär samma saker, i två olika varianter - en Alliansvariant (de budgeterade pengarna räcker) och en röd-grön variant (det behövs mer pengar). När vi tröttnat på det, röstade vi om budgeten och Allianspartiernas budgetförslag klubbades. Precis som vi alla visste skulle ske, oavsett vilka argument som framfördes från oppositionspartierna. För budgetförslaget har tröskats hit och dit och förankrats här och där, allt var förberedd, det var bara att banka klubban i bordet.

Då undrar jag:
Är det rimligt att 100 personer lägger en heldag på det här? När vi alla ändå vet hur det kommer att sluta. När vi ändå inte lyssnar på varandra utan bara vill få sagt det vi själva planerat att säga. Jag säger inte att vi ska lyssna på varandra, inte i det här skedet, det skulle vi gjort tidigare i så fall - jag undrar bara om det är rimligt att låtsas att vi gör det. För vi talar ju inte för några andra, läktarna är inte direkt fyllda av människor som vill lyssna på oss.

Borde vi inte kunna ordna demokratin på något annat sätt än att fortfarande göra som de gamla grekerna? Jag har inget konkret förslag att komma med, behöver fundera lite till på det:-) Men frågan kvarstår.

1 kommentar:

Björn Börjeson sa...

Bra fråga! I den grekiska demokratin hade inte kvinnor och slavar rösträtt, är det demokrati det...?
Kolla gärna in Folkpartiet Norrköpings blogg på "folkpartietnorrköping.blogspot.com"!