måndag 21 juni 2010

Heja Nordkorea

I kampen mellan David och Goliat håller jag alltid på David. Alltid. Även om David i ett fotbolls-VM innebär Nordkorea.

Att hålla på Nordkorea är upprörande, tycker en del. För hur kan man hålla på en kommunistisk diktatur som har kärnvapen?

Ja, inte vet jag. Jag håller inte på en kommunistisk diktatur som har kärnvapen. Jag håller på ett fotbollslag som slåss ur underläge. Jag är dessutom ganska säker på att inte heller fotbollsspelarna gillar att deras hemland är en kommunistisk diktatur. Så var det möjligen förr, när jag var barn, när många i de kommunistiska staterna hade dålig koll på vad som fanns utanför det egna landets gränser - att idrottsutövarna gillade sina diktatorer för att diktaturen innebar fördelar för dem själva. Aldrig att det är så nu.

Nu är jag inte säker på att den eländiga nordkoreanska statstelevisionen sänder från Sydafrika. Men om det nordkoreanska folket får se matcherna, skulle det naturligtvis innebära en del glädje om Nordkorea lyckades ta en poäng i någon match. Det kanske tom skulle betyda lite hopp. Kanske lite kraft. Kanske. Det är i allafall därför jag säger Heja Nordkorea!

Inga kommentarer: