onsdag 23 juni 2010

Ok att elda i trädgården, tycker jag

Tidigare hade vi i Lerums kommun ett antal nämnder som ansvarade för olika områden. Vi hade t ex Barn- och ungdomsnämnden, som ansvarade för barnsomsorg och grundskola, vi hade Vård- och omsorgsnämden som bl a ansvarade för äldreomsorgen. De där nämnderna har vi inte längre. Istället är det kommunstyrelsen som beslutar i de frågorna, i de allra flesta frågor för den delen. Åtminstone den typ av frågor som har har med själva driften av kommunens verksamheter att göra.

Det i sin tur innebär att kommunstyrelsen beslutar om en väldigt mycket (det finns fördelar med det, så jag lägger för tillfället ingen värdering i det, jag bara konstaterar) och att våra dagordningar i kommunstyrelsen innehåller stort och smått, och att de många gånger är ofantligt omfattande. Långa möten med andra ord.

Idag har vi haft ett sådant möte. Vi i Alliansen var överens med oppositionen i de flesta av frågorna, många frågor är av praktisk natur snarare än politisk, men en av de frågor där vi tyckte olika var en fråga om eldningsförbud i trädgårdar, dvs ska du få eller ska du inte få elda gammalt ris och sådant i din trädgård. Oppositionen ville förbjuda. Skälet är enkelt. Det luktar och det ryker när man eldar i sin trädgård och det är inte alltid så trevligt för grannarna.

För egen del tycker jag att det är ok att elda i trädgården. Så länge man inte plågar sina grannar alltför mycket och så länge man tar hänsyn till var man bor. Själv bor jag i ett område där husen ligger rätt så tätt, och jag eldar inte. Det gör inte mina grannar heller, även om de gärna skulle få göra det för min del. För vad gör vi istället? Jo, vi samlar ihop trädgårdsavfall och annat som skulle gå att elda, hyr en släpkärra och kör alltsammans till Hultet, soptippen i Lerum, som ligger minst en mil bort. Det känns inte särskilt vettigt. När jag tänker på det undrar jag om jag inte ska börja elda istället. Ska höra med mina grannar vad de tycker om saken.

Hur som haver. Alliansen sa nej till det eldningsförbud som fanns på förslag från (s).

Jaha, är frågor som rör ev eldningsförbud så intressanta att jag behöver skriva om dem här? Kanske, tänker jag. För jag har i allafall aldrig fått så många telefonsamtal från kommuninvånare inför ett kommunstyrelsemöte som jag fick innan dagens. De som ringde till mig var personer som tycker som jag, som inte ville ha ett förbud. Jag utgår från att förbudsförespråkarna ringde till Socialdemokraterna istället.

Inga kommentarer: