tisdag 1 juni 2010

Internationella kvinnodagen den 8 mars - vad ska vi ha den dagen till?

För sisådär tjugofem år sedan reste jag och min pojkvän, som f ö fortfarande är mannen i mitt liv, runt på Kuba under en månad. Att vi reste dit, det var inte så vanligt att man gjorde det på den tiden, berodde nog mest på min nyfikenhet. Jag ville helt enkelt se hur det var på ön. Hur folk hade det, vad de tyckte om att leva i en diktatur, vad de tyckte om Castro osv.

Jodå, jag fick svar på de frågorna, men det får vi ta en annan gång, vad jag vill prata om nu är den internationella kvinnordagen den 8 mars, och vad vi ska ha den dagen till. Vi var nämligen på Kuba den dagen, i en liten stad som heter Baracoa. Och där var det världens fest. Torgen var fyllda med folk, dörrarna till alla husen var öppna och från husen hördes musik och sång. Det grillades kyckling (på den tiden fanns det i princip bara kyckling att äta på Kuba, och svarta bönor - vet inte hur det är med den saken nu) och dracks rom. Det dansades och det skrattades och det som firades var alltså den internationella kvinnodagen. Man firade kvinnorna helt enkelt.

Jag hade också kul den kvällen, men jag minns att jag var lite förvånad. För det jag hade med mig från Sverige var att i den mån den internationella kvinnodagen uppmärksammades så handlade det inte om att fira kvinnor. Snarare om att uppmärksamma förtryck och brist på jämställdhet. Det var en dag för protest, för knutna nävar om ni så vill, vilket inte är så konstigt. Internationella kvinnodagen var från början en dag då vänsterkvinnor samlades för att protestera, ställa krav och markera kvinnosolidaritet - och det är inte underligt att det i viss mån präglar dagen fortfarande, även om FN sedan 1977 rekommenderar ett allmänt firande.

Missförstå mig inte. Det är inte så att jag tycker att Sverige är ett alltigenom jämställdt land. Åh nej, vi har allt mycket kvar att göra - för att inte tala om hur det ser ut om vi lyfter blicken utanför Sveriges gränser. Men jag ogillar det där, när vi den åttonde mars fokuserar på bristen på jämställdhet - hur viktig jag än tycker att frågan är. Och jag ogillar det för att vi därmed gör bristen på jämställdhet till en kvinnofråga - genom att uppmärksamma det på internationella kvinnodagen. Det är ingen bra utgångspunkt.

Ungefär det här sa jag i kommunfullmäktige förra veckan. Rose-Marie Jansson (v) hade skrivit en motion där hon föreslog att Lerums kommun ska uppmärksamma jämställdhetsfrågorna varje år den 8 mars. Hennes motion fick således inte mitt stöd. Däremot, sa jag, är jag gärna med och lyfter frågan i andra sammanhang och får till en dag då Lerums kommun gör just det som Rose-Marie Jansson föreslår, lyfter frågan med kraft.

Det där ska vi ta tag i framöver och jag hoppas att Folkpartiet får med sig de andra Allianspartierna i det arbetet.

Inga kommentarer: