lördag 5 juni 2010

Livet går inte ut på att ha så roligt som möjligt, men en tur i hjulet är inte så dumt


När jag var liten fick jag fick jag då och då höra att livet inte går ut på att ha så roligt som möjligt. Nu hade vi ju ganska roligt och det var väl egentligen bara ett uttryck för att innan man har roligt är det lite annat man behöver fixa med. Som att försörja sig, som att vara snäll eller att behandla andra och sig själv med respekt. Lite sådant.


Själv tänker jag på det där ibland, jag som faktiskt tycker att det är viktigt, att glädje är viktigt och att den faktiskt fungerar som en drivkraft i allt det där andra i livet, som har just med ansvar och försörjning att göra.


Härom kvällen åkte jag tillsammans med ett par vänner det där hjulet som står vid Operan i Göteborg. Ett hjul som bara finns till för att erbjuda glädje. Självfallet ska hjulet locka turister och andra besökare till staden, men det ska ändå göras med löftet om glädje. Jag har hört många som ondgjort sig över hjulet. Som sagt att det är fult, att det kostar för mycket pengar eller att det är ynkligt att vi i Göteborg aldrig kan komma med några egna idéer - hjul finns redan i andra städer.


Nu vet jag inte hur mycket pengar hjulet har kostat skattebetalarna och kommer att kosta, men så här rätt av tycker jag att hjulet är bra. Inte så vackert, inget nytänkande - men det erbjuder glädje. För vad jag såg härom kvällen var en massa glada människor. Förväntansfulla människor som klev in i korgarna på hjulet, glada människor i kön som gladeligen betalade för sin biljett, nöjda människor som klev ur sin korg efter att snurrat några varv och njutit av utsikten och sällskapet. Och det är väl bra, tänker jag. Gott nog.

Inga kommentarer: