lördag 5 juni 2010

Heliga kor och sockerärtor från Kenya

Packar ryggsäcken för en veckas semester på Gotland. Packar lätt, räknar med sol och inget regn - som om jag kunde styra vädret med min packning :-) Men först matkonferens med Liberala kvinnor på hotell Novotel i Göteborg. Jag ska prata om maten i äldreomsorgen, Marit Paulsen ska prata om mat och miljö, andra ska prata om annat. Marit Paulsen och Helena Holmberg skriver f ö om mat och miljö i GP idag, om att närodlad och ekologisk mat inte är lösningen när det gäller matproduktion, miljöaspekter och inte minst om alla ska få mat på bordet.

Ekologisk mat och närproducerad mat är annars heliga kor, något man knappt får ifrågasätta. När Marit Paulsen för ett år sedan, möjligen två år sedan, kom ut med en bok där hon ifrågasatte just det, fick jag en direkt fråga i kommunfullmäktige från Miljöpartiet, som ville veta om Folkpartiet i Lerum höll med Paulsen i den här fallet. Frågan var nästan anklagande och rösten indignerad, och jag, som inte var särskilt insatt i ämnet sa med bestämd röst att nej då, vi tycker inte som Marit Paulsen.

Varför sa jag det? Ja, inte för att jag var så säker på saken, någonstans tyckte jag redan då att Marit Paulsen verkade ha en poäng, utan snarare för att det verkade vara det enda riktiga att säga. Politiskt korrekt med andra ord.

Jag ska försöka hinna lära mig lite mer om det där. För är det något som irriterar mig med oss politiker så är det när vi fokuserar på fel frågor, när vi gör det lätt för oss och hänger på de där heliga kossorna av ren bekvämlighet och ren populism. Ha inte dåligt samvete när du köper ärtor från Kenya skriver Paulsen och Holmberg i sin debattartikel i GP idag och det tror jag inte man ska ha heller.

Inga kommentarer: