måndag 5 juli 2010

Värdig äldreomsorg 1: Sällskap över en kopp kaffe är lika viktigt som hjälp med städningen

Det här är en av Folkpartiets valaffischer. Jag tycker inte om den. Missförstå mig inte, jag gillar vår äldreomsorgspolitik och våra förslag för framtiden, jag gillar bara inte när man uttrycker sig på det här lull-lulliga sättet. Värdig omsorg? Vad betyder det? Det kan betyda vad som helst och därför betyder det ingenting. Det blir en klyscha. Inte bara för alla som ska rösta i september utan även för alla som arbetar i äldreomsorgen. Formuleringen ger ingen vägledning alls.

Men, hav förtröstan. Det finns mycket kloka idéer bakom den svepande formuleringen. Folkpartiet har en viljeinriktning och konkreta förslag och jag har dessutom några för egen del. Fram till valet den 19 september kan du läsa mer om dem här. Vi börjar med konretisering nummer 1.

Värdig äldreomsorg nr 1
Människor är olika. En del vill ha hjälp med städning, andra vill hellre ha sällskap över en kopp kaffe. Det ena är inte viktigare än det andra och kommunens hemtjänst ska erbjuda båda delarna.

Inga kommentarer: