fredag 20 augusti 2010

Bättre ett snack vid poolen än en lapp i lådan

Ett par timmar var avsatta för flygbladsutdelning sent på eftermiddagen. Så många flygblad blev det dock inte. Jag fastnade på vägen. Först fick jag kaffe hos en man några gator bort. När han och hans granne såg min orangegrälliga Folkpartijacka med blåklint på, ville de bjuda på en kopp och prata lite om maktkoncentrationen i Lerums kommun. De undrade om det ändå inte är så att Moderaterna bestämmer det mesta. Så vi pratade lite om det, och konstaterade gemensamt att om Folkpartiet ska få mer att säga till om i kommunen, måste vi få fler röster. Svårare än så är det inte.

Så gick jag vidare en bit. Ganska snart satt jag vid en nybyggd pool med en öl i handen, och pratade om äldreomsorgen. Kvinnan och mannen jag pratade med hade en del funderingar om hur livet på ett äldreboende kan se ut. De sa att på det äldreboendet där deras äldre släkting bor, där verkar det som att de äldre ofta bara sitter helt sysslolösa och väntar, utan att det egentligen finns något att vänta på. Och ja, jag säger inte emot. Det finns naturligtvis äldreboenden där det pågår massor av sociala aktiviteter, men det finns också ställen där människor gör just det - väntar.

Varje år görs nationella undersökningar för att ta reda på vad de som bor på äldreboenden tycker om livet där och vad deras anhöriga tycker. De undersökningarna brukar komma fram till ungefär samma sak. Att mycket kan bli bättre när det gäller maten, och att mycket kan bli bättre när det gäller sociala aktiviteter. Många har helt enkelt tråkigt.

Själv tycker jag att vi måste börja ta våra sociala behov och våra behov av aktivitet på allvar och att äldre människor själva ska få bestämma vad de s a s vill ha hjälp med. Min morfar fick under sitt sista år i livet besök av hemtjänsten varje dag. De kom för att städa, laga mat och fixa med lite andra hushållssysslor. Morfar ville hellre spela kort och dricka en kopp kaffe, gärna med lite skarpt i. Morfars dotter (min mamma), hade dessutom meddelat att hon kunde åka dit en gång i veckan, det bodde ett antal mil från varandra - och städa, laga mat för en vecka, handla osv. Så kunde väl hemtjänstpersonalen istället spela kort och dricka kaffe med morfar?

Gick det att lösa på det sättet? Nej, det gjorde det inte. Morfar hade beviljats bistånd för hjälp med städning och allt det där. Inte för att spela kort och dricka kaffekask. I mitt huvud är det givet att morfar själv skulle ha fått bestämma det. För vem vet bättre än han själv hur han vill ha det? Det här var vi överens om poolparet och jag, och jag sa tack och hej och insåg att klockan blivit så mycket att det var dags att gå hem.

Inte så många utdelade flygblad idag alltså. Men som jag alltid har sagt: Bättre ett snack vid poolen än en lapp i lådan.

Inga kommentarer: