tisdag 3 augusti 2010

Flygbladsutdelarfunderingar: Är jag reklam? Kommer jag att åka på stryk?


Om ett litet flygblad med ett politiskt parti och en politisk person som avsändare är att betrakta som reklam eller inte, det kan man fundera på. Vilket jag också gjort under kvällen. För vad ska en stackars flygbladsutdelare göra med alla brevlådor med alla små klisterlappar på, som fullständigt skriker INGEN REKLAM TACK/INGEN REKLAM/ABSOLUT INGEN REKLAM. Låtsas som det regnar och peta ner flygbladet ändå? Säga till sig själv att det här är minsann inte reklam, det här är viktig samhällsinformation? Strunta i att lägga i flygbladet?


Under min lilla flygbladsutdelarrunda nu i kväll testade jag alla varianterna, plus någon till, nämligen att inte titta på brevlådorna, inte ställa in synskärpan, för att helt enkelt inte se om det fanns någon klisterlapp på eller inte. Fast den typen av självbedrägeri är rätt så tröttsam, så till slut började jag fråga alla jag mötte vad de ansåg om det hela. I princip samtliga jag frågade sa att mina flygblad nog inte skulle ses som reklam utan som något sånär saklig information som de flesta vill ha så här i valtider.



Nöjde jag mig med det? Nej, det gjorde jag inte. Istället hamnade jag i något omvänt försvarstalande om att det nog ändå är reklam, jag menar jag vill ju ändå att flygbladet ska leda till en särskild handling och det är väl precis det reklam syftar till.



Flera av dem jag pratade med sa dock att de tycker att jag ska fortsätta att lägga mina flygblad även i brevlådor med lappar om INGEN REKLAM. Fortsätt tills någon slår dig, vad det någon som sa, och det tänker jag göra.

Inga kommentarer: