torsdag 5 augusti 2010

Gratis kollektivtrafik för barn och ungdomar - det är väl bara att prova?

Nej, jag överdriver. Jag vare sig älskar eller hatar kollektivtrafiken. Men jag gillar att åka buss. Inget krångel med parkering och mycket tid till att fixa med annat där på bussen - för det är buss jag åker, i Gråbo har vi ingen pendel eller annat tåg. (Och jag ogillar att Västtrafik inte är snabbare med sina förändringar. Att man inte kan åka på sms-biljett i Lerums kommun är idiotiskt och obegripligt.)

Kollektivtrafiken borde vara både bättre och gratis. Om vi menar allvar med att minska biltrafiken, för miljön och klimatet skull. Fast även jag inser att det i dagsläget är orealistiskt. Det blir för dyrt.

Däremot tycker jag att kollektivtrafiken ska vara gratis för barn och ungdomar. Så att de själva kan ta sig dit de vill, till fotbollsträningen t ex. Att uppmuntra barn och ungdomar till att åka kollektivtrafik är dessutom långsiktigt bra, det är jag ganska säker på. Vanor vi får när vi är yngre hänger ofta med senare i livet.

De politiker som inte håller med mig här, säger att gratis kollektivtrafik för barn och ungdomar skulle leda till okynnesåkning, dvs att folk åker i onödan, istället för att gå eller cykla. Jag som bor i Gråbo funderar då på hur den okynnesåkningen skulle se ut. Vart skulle man okynnesåka? Från Shellstationen till torget?

Min livsfilosofi är att "det är väl bara att prova", och det tycker jag vi kunde göra i det här fallet. Låt barnen och ungdomarna åka gratis. Utvärdera sedan effekterna och konsekvenserna. Blev det bra? Ok, då fortsätter vi. Blev det dåligt? Lägg ner. Svårare än så behöver det inte vara.

1 kommentar:

junitjej sa...

Vilken bra idé med att barn och ungdomar får åka gratis kollektivtrafik. Ärligt tror jag inte att det skulle leda tll att de skulle onödigt mycket eller ofta. Det finns alldeles för många curlingsföräldrar. Kanske detta skulle kunna vara ett led till att minska på dom också?