söndag 3 oktober 2010

Då drar vi igång igen


Två veckor har gått sedan valet och jag har hunnit med lite återhämtning, lite jobba-i-kapp-åtminstone-delvis på jobbet och lite förkylning modell kraftigare. Så nu får det väl ändå vara dags att börja blogga igen. Eller vad säger ni? Om ni finns kvar där ute. Hallå!

För den som inte vet hur det gick för Folkpartiet i Lerum och för mig personligen, kommer här en sammanfattning:

1. Folkpartiet i Lerum fick två nya mandat i kommunfullmäktige, vi har nu sex mandat och vi som valdes är: jag själv, Karin Poulsen, Helena Gellerman, Bosse Cedergårdh, Mikael Dockered och Ingvar Frid. Ersättare är: Nanna Siewertz Tulinis, Moa Granqvist och Folke Lindstedt.

2. Jag ville gärna till riksdagen, men lyckades inte med det. Det behövdes många kryss för att klara det och även om jag faktiskt fick många kryss så var de inte tillräckliga. Nu är jag inte ledsen för det, det går kanske fler tåg. Istället är jag lite mallig för mitt diplom, se ovan. På det står det att jag är ersättare för ledamot av riksdagen, dvs om den nuvarande ledamoten avsäger sig sin riksdagsplats och näste man, som är förste ersättare, av någon anledning inte vill ersätta den nuvarande ledamoten - ja då, ja då är det mig de ringer! (Ni förstår, det kommer alltså inte att hända.)

3. Om jag inte fick tillräckligt många kryss för att ta mig till riksdagen, fick jag tillräckligt många kryss för att personväljas till kommunfullmäktige i Lerum. Och det mina vänner, det är rätt så stort, tycker jag, och det förpliktigar. En massa människor har uttalat att det är just mig de vill se i fullmäktige och jag vill gärna tro att de vill det för att de tycker att jag är en klok person som dessutom brukar få lite gjort. Så väljer jag att tolka kryssen.

4. Ett val till var det, nämligen regionvalet. På den listan stod jag lååångt ner, men det blev några kryss där också.

Det som händer nu är att vi i Folkpartiet förhandlar med de andra politiska partierna i Lerum om vilka som ska jobba ihop de närmaste fyra åren och hur de olika politiska posterna ska fördelas. Därefter ska vi internt i Folkpartiet bestämma vilka personer som ska få de olika uppdragen som vi förhandlat oss till. Det där kommer att ta lite tid och valresultatet slår s a s inte igenom fullt ut förr än i januari nästa år. Förutom när det gäller fullmäktige. Där tillträder de nya, och de gamla går, redan nu i oktober.

Stort TACK till alla er som kryssade mig!

För övrigt kan jag berätta att vi nu är tre personvalda Allianspolitiker från Gråbo i kommunfullmäktige. Du ser oss alla på bilden nedan. Från vänster Annelie Lundström (kd), jag, Helena Gellerman (fp) även hon personvald men från Lerum och till höger Eva Andersson (c).



Inga kommentarer: