söndag 6 februari 2011

Höghus som engagerar


I onsdags beslutade kommunstyrelsen att detaljplanera för ett höghus på Konsumtomten i Lerum. För den som inte vet kan jag berätta att Konsumtomten är den tomt som ligger i hörnan till höger när man kört över bron, från Gråbohållet, i Lerum och kör in i rondellen. Där finns idag ett lågt hus med en sportaffär i. Varför tomten kallas för Konsumtomten är jag inte säker på, men om jag gissar att det beror på att det tidigare låg en Konsumaffär där sportaffären nu ligger, så tror jag inte att jag har fel. Säg till i så fall.

En hel del människor protesterar mot det där framtida höghuset. Jag har fått mejl från ett antal personer och jag har läst protester i Lerums tidning. Utan tvekan är det så att hur det ser ut och hur det ska se ut i Lerums centrum, är något som engagerar människor.

Folkpartiet är för en utveckling av Lerums centrum och för ett högt bostadshus på Konsumtomten. Vi behöver fler lägenheter i Lerums centrum, nära kollektivtrafiken, och det går att bygga hus, även höga sådana, som smälter in i nuvarande och framtida bebyggelse. Utan att de nödvändigtvis ser ut som de befintliga husen runt omkring. Gammalt och nytt kommer att blandas fint tillsammans i framtiden. Om huset i fråga sedan blir femton eller åtta eller sex våningar högt, det blir en senare fråga. Vad vi beslutade var bara att planera för femton, så att möjligheten finns.

Personligen gillar jag det där, när gammalt och nytt blandas - att man tar med sig historien in i framtiden. En av mina favoritstäder är Berlin och där står nästan sönderbombade byggnader tätt intill nybyggda glas- och stålkonstruktioner och påminner om det som varit och det som är. Och inte minst, inspirerar och ger hopp inför framtiden. Jag tycker det är vackert.

Inga kommentarer: